Passerella Expo – Merlata

Ciò ha portato a progettare un’opera che si sviluppa completamente in elevazione, larga 6 m e con altezza variabile da un massimo di 9 ad un minimo di 4,4 metri. La passerella è costituita da due tronconi iperstatici con campate di 65 e 80 metri (lato Expo) e con campate di 50, 105 e 41 metri (lato Cascina Merlata) per una lunghezza complessiva considerevole di 341 m, in parte in piano (circa 180 m dall’estremo Sud) e la restante parte in pendenza (5%). Particolare attenzione è stata rivolta allo “human comfort” ovvero la percezione delle vibrazioni prodotte dal vento e dal transito dei pedoni. Il progetto preliminare per garantire il comfort dell’utente prevedeva l’esecuzione di pile in acciaio con l’eventuale adozione di dispositivi di smorzamento in grado di limitare le vibrazioni. In fase di progetto esecutivo, il comfort è stato perseguito seguendo altre metodologie, eliminando il ricorso ai dispositivi di smorzamento e sostituendo purtroppo le eleganti pile in acciaio con altre più robuste e ingombranti in calcestruzzo.
La PEM è un ponte di terza categoria a via inferiore, costituito da due travi parete reticolari in acciaio disposte verticalmente lungo lo sviluppo longitudinale della passerella, chiuse sia superiormente che inferiormente da un orizzontamento realizzato da una doppia orditura di profili anch’essi in acciaio ed irrigidito da un sistema di controventamento. Profili IPE e HE, tubolari quadri, rettangolari e travi a cassone per un totale di 1.200 t di acciaio in qualità S355J0 conformano la struttura della passerella. L’acciaio trova inoltre spazio nelle lamiere grecate degli impalcati e nelle caratteristiche lamiere forate di rivestimento.

The footbridge Expo – Cascina Merlata fits into a context of important transformations in occasion of EXPO 2015 and it represents an element of the conjunction of two projects: the exhibition area and the intervention of Cascina Merlata, a little further south. Key feature is its permanent nature. Several dimensional constraints have influenced the morphology of this pedestrian walkway: crossing over the railway line and imposed safety distances both by the same railway line and both from the toll road, with the aggravating circumstance of having to place the piers in an area full of underlying utilities. This has led to design a work fully developed in elevation, 6 m wide with a height varying from a maximum of 9 to a minimum of 4.4 meters. The footbridge is constituted by two statically indeterminate sections with spans of 65 and 80 meters (Expo side) and with spans of 50, 105 and 41 meters (Cascina Merlata side) for a considerable overall length of 341 m, partly in level (about 180 m from the extremity south) and the remaining part in slope (5%). Particular attention was paid to the “human comfort” or the perception of the vibrations produced by wind and transit of pedestrians. The preliminary design to ensure the comfort of the user included the performance of steel piers with the possible adoption of damping devices in order to limit the vibrations. During the working plan, the comfort has been prosecuted following other methods, eliminating the use of damping devices and replacing unfortunately the elegant steel piers with other more robust and cumbersome concrete ones.
The PEM is a lower girder bridge, formed by two wall steel lattice beams arranged vertically along the longitudinal development of the walkway, closed both at the upper and lower level by a ceiling realized by a double beam steel layout and stiffened by a bracing system. IPE and HE profiles, square and rectangular hollow sections, box girders for a total of 1,200 tons of steel grade S355J0 conform the structure of the walkway. Steel is also present with the corrugated sheets of the decks and in the particular drilled sheets of cladding.

Cantiere & Disegni: